info@wagefjell.se

Hem      Tjänster      Team      Kontakt

Våra tjänster

Kontakta oss idag för kostnadsfri behovsanalys

Konsultavtal

Ett konsultavtal är ett avtal mellan en uppdragsgivare och uppdragstagare. Ett konsultavtal bör alltid upprättas när en person eller ett företag ska utföra arbete för en uppdragsgivare. Avtalet reglerar rättigheter och skyldigheter parterna emellan och bör bland annat inkludera information om uppdraget, ersättning, rapportering, uppsägning, och sekretess. Det är även viktigt att avtalet är formulerat på så sätt att det är tydligt att uppdragstagaren är betraktad som konsult och inte som anställd. Ifall uppdragstagaren är betraktad som anställd istället för konsult kan det bl.a. bli svårare att säga upp denne och den kan bli berättigad semester- och övertidsersättning. Uppdragsgivaren blir i detta fall även skyldig att betala arbetsgivaravgifter och göra avdrag för preliminär inkomstskatt. För att undvika detta är det en god idé att låta en jurist skriva eller granska ditt konsultavtal.

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig